דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שינויים ודינמיקה במערכת משפחתית היתרונות והחסרונות 

מאת    [ 05/01/2017 ]

מילים במאמר: 381   [ נצפה 2731 פעמים ]

 

 

משפחה היא מערכת דינמית שהתנועה בה משתנה. מאחר שמשפחה היא מקור של ביטחון לאנשים רבים קשה לקבל שינויים שחלים בה מיום ליום ומתקופה לתקופה. מי שנוטה לראות במשפחה מקור ליציבות עלול להקפיא חלק ממערכות היחסים מתוך צורך לאזן מצבים אחרים פחות יציבים בחיים כמו מקומות עבודה של בני הזוג.

רוב המשתתפים במשפחה משפיעים על הדינמיקה עם מעט מאוד מודעות להשפעתם אך תוך תשומת לב לנראות שלהם, לתשומת לב מאחרים ולשימור הרגשת הביטחון.

בני הזוג שהם לרוב ההורים של כל הילדים במשפחה מקיימים בינהם דיאלוג קבוע חלקו מילולי וחלקו לא מילולי, ככל שהבסיס הערכי המשותף להם רחב יותר כך עולה יכולתם לתפקד יחד ובהתאם עולה איכות הדיאלוג בינהם בתחומים שאינם מסכימים עליהם. בחלק מהמצבים חלוקת התפקידים ברורה, קבועה ולא אפשרית לשינוי, במצבים אחרים יש מאבק מתמשך על גבולות התפקידים הקבועים ועל האפשרות לשינויים. בשני המצבים יש יתרונות וחסרונות. מי שמתקשה לשאת נטל קבוע או מרגיש שאין איזון בחלוקת העול עלול לסבול מתסכול מתמשך הפוגע ביכולת לקרבה ולהנאה מהמסגרת המשפחתית. מי שאוהב מתחים ומאבקים הנותנים הרגשת חיות מסוימת ינסה לבדוק שוב ושוב את הגבולות, לעתים על חשבון צרכים של בני משפחה אחרים.

המצבים המתוארים כאן יכולים להיות במסגרת גבולות הנורמה או ליצור מצבים כואבים עבור חלק מבני המשפחה, משפחות לא מעטות מגיעות לייעוץ או לטיפול בעקבות התנהגות חריגה של אחד הילדים בבית או בבית ספר. למטפלים וליועצים ידוע כי הילד מבטא את המתחים המאיימים על בטחונו באופן חריג מהתנהגות מקובלת, הוא מסומן על ידי המערכת החינוכית או המטפלת כזה הדורש טיפול. ההבדל המהותי בין טיפול יחידני לטיפול משפחתי הוא שבעיותיו של ילד כזה יובנו במסגרת מערכת הלחצים שבה הוא נמצא. לא תמיד יהיה הילד הגורם שבו ראוי לטפל, לרוב הוא מבטא בעיה שנמצאת במשפחה כולה או בין ההורים. טיפול מערכתי בודק עניין זה כחלק מהטיפול ומחזק את מי שנדמה כחוליה חלשה דרך איזון תשומת הלב אליו, לעתים דרך הסטת תשומת הלב המוגזמת שנוצרה ביחס לבעיה.

יועצים זוגיים ומשפחתיים כמו גם מטפלים משפחתיים פוגשים משפחות מתוך בדיקת איכויות תקשורת ויכולת שיתוף פעולה דרך כמה מושגים, המושגים הרווחים בטיפול משפחתי הם joining שפרושו הצטרפות וbonding  שפרושו היקשרות.

מושגים אלו מאפשרים למטפלים ליצור חויה חדשה במשפחה ולגשת לטיפול מתוך נקודות החוזק. ניתן לבנות הצטרפות ולחזק היקשרויות כדי לכוון את הטיפול לבנייה של המשפחה על בסיס נראטיב משותף, חוויות חדשות, יצירת תנאים לחוויות של קרבה וסיפוק ועוד.

 http://mishpahot.blogspot.co.il/2014/12/blog-post_31.html


סמדר נבו. מטפלת בשיטת פאולה ובייעוץ זוגי ומשפחתי. בוגרת מכון מעגלים, 
משפחות שומרות על תפקידים קבועים של בני המשפחה. הבנת העמדות והתפקידים מזמנת שינוי אפשרי




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב